Vilkår og persondata
På denne side har vi samlet vores vilkår (forretningsbetingelser) og persondatapolitik.
Vilkår for Tømmerup Friskole og SFO
Vilkår for Tømmerup Friskole og SFO
Skolen er en del af Tømmerup Fri- og Efterskole og er dermed en “kombineret skole”, der består af både Tømmerup Friskole, Tømmerup Efterskole og også Tømmerup Friluftsbørnehave. Der går ca. 200 elever i friskolen, 94 elever i efterskolen og 42 børn i børnehaven.
Tømmerup Friskole er en fri grundskole, der lægger vægt på elevernes faglighed og trivsel.
Indmeldelsesgebyr
Det koster et indmeldelsesgebyr at skrive sig op til Tømmerup Friskole. Indmeldelsesgebyret dækker både børnehaven og skolen. Børn fra vores børnehave betaler derfor ikke indmeldelsesgebyr, hvis det allerede er betalt ved indmeldelse i børnehaven.
Det aktuelle gebyr kan ses her: Økonomi
Takster
Der betales en månedlig takst for at gå i friskole og SFO.
De aktuelle takster kan ses her: Økonomi
Betaling
Betalingen sker via betalingsservice. Betalingen forfalder altid primo i måneden.
Udmeldelse
Udmeldelse af skole og eller SFO sker skriftligt til kontoret med én måneds varsel til udgangen af måneden.
- Udmeldelse af et modul i SFO’en sker med samme udmeldelsesvarsel.
- Er eleven tilmeldt SFO’en fortsætter tilmeldingen til og med 4. klasse, medmindre eleven udmeldes af SFO’en med samme udmeldelsesvarsel.
- Elev udmeldes automatisk fra SFO’en efter 4. klasse.
- I skolen bliver eleven automatisk udmeldt efter 9. klasse
Indmeldelsesprocedure
Grundlaget og forudsætningerne for et godt skoleforløb er, at samarbejdet mellem elev, forældre og vores skole fungerer. Det betyder bl.a., at vi skal være helt klar over, hvilke forventninger vi har til hinanden.
Optagelse på andre klassetrin eller optagelse i løbet af skoleåret kan finde sted, hvis der er plads i den pågældende klasse. Forud for optagelse skal der afholdes et møde med ledelsen, hvor eleven, forældrene og klasselæreren også deltager. Er alle enige om, at der er grundlag for et positivt og udbytterigt samarbejde, kan eleven optages.
Til 0. kl. optager vi først søskende til nuværende elever, hvorefter vi optager elever fra indmeldelseslisten.
Elevkontrakt
Hvad vi forventer af dig som elev:
- At du optræder hensynsfuldt og venligt.
- At du kommer og siger til, hvis du ikke har det godt og har brug for hjælp.
- At du aldrig udsætter kammerater eller voksne for ubehag.
- At du viser respekt for alle børn og voksne og deres ting og forventer, at du selv bliver behandlet på samme måde.
- At du lytter til andre og venter på, det bliver din tur.
- At du tager ansvar for dig selv og skolen som helhed.
- At du hjælper med at holde skolen ren og pæn.
- At du ikke accepterer mobning.
- At du tager ansvar for dit skolearbejde, laver dine lektier, møder velforberedt, udhvilet og til tiden til din skoledag.
- Du må ikke optage eller filme andre uden samtykke. Det gælder både andre elever og ansatte.
Forældrekontrakt
Hvad skolen forventer af dig som forældre:
- At du er i god kontakt med skolens personale.
- At du er opmærksom på mobningstendenser både omkring dit eget barn og andre børn på skolen.
- Fortæl hvis dit barn siger noget derhjemme, der undrer dig, for mobning kan være svært at opdage.
- Det er værdifuldt for skolen at vide, hvad barnet siger, både om sig selv og andre.
- At du kontakter skolen, hvis der er noget, du er tilfreds eller utilfreds med. Vi kan kun gøre noget ved det, vi ved noget om.
- Der er ingen grund til at gøre barnet uroligt ved at sige noget negativt om skolen eller skolens personale til dit barn. Vi voksne må snakke sammen om problemerne og løse dem sammen.
- At du interesserer dig for dit barns hjemmeopgaver og tager det endelige ansvar for, at det er i orden.
- At dit barn er udhvilet, har spist morgenmad og er parat og klar til skolegangen.
- At kommunikation mellem skole/hjem er en respektfuld og konstruktiv tone.
- At du respekterer skolens ansattes privatliv, og at telefonisk kontakt til skolens ansatte kun sker efter forudgående aftale.
Samarbejde mellem hjem og skole
Forældresamarbejdet er en af grundstenene i skolens virke, og forældrenes aktive medvirken i skolens liv er derfor en naturlig ting. Den daglige drift og det pædagogiske ansvar varetages af skolens ledelse og medarbejdere, men for at skolearbejdet skal lykkes, er det af fundamental betydning, at børnene oplever, at der er en nær forbindelse og et konstruktivt samarbejde mellem deres hjem og skolen.
Fritagelser og fravær
Fravær pga. sygdom meddeles normalt til kontoret på første sygedag. Skal eleven holde fri 1-2 dage, aftaler forældrene det med klasselæreren.
Ved fritagelse mere end 2 dage informeres leder af friskolen eller forstander. Ferier uden for skolens normale ferie bør begrænses.
Klassekasse
De enkelte klasser kan vælger at have en klasseklasse. Klassekasserne kører helt uden om skolens økonomi og regnskab. En klassekasse kan fx bruges til arrangementer for klassen, til at købe en klassebold eller give et tilskud til en klassetur.
- Hvis en klasse vælger at oprette en klassekasse, er denne klassens ejendom og er skolens øvrige økonomi uvedkommende.
- Klassen sørger selv for administration af økonomien i klassekassen.
- Den enkelte klasse vælger selv, hvordan den vil tjene sine penge, og hvordan den vil bruge sine penge. Skolen opfordrer dog forældrene til på forhånd at definere til hvilke formål, pengene kan bruges, så der ikke senere opstår konflikt herom.
- Hvis en elev flytter fra skolen før udgangen af 9. klasse, kan eleven ikke få sin andel af de optjente penge i klassekassen udbetalt.
- Hvis en elev starter på skolen efter skolestart i børnehaveklassen, kan den øvrige klasse ikke forlange, at denne indbetaler et beløb til klassekassen, der svarer til den andel, som de øvrige elever har opsparet.
Forsikringer
Skolen forventer, at elevernes forældre har en ansvarsforsikring, idet skolen ikke har en sådan forsikring, der dækker skade over for 3. person eller 3. persons ting.
Det er anbefalelsesværdigt, at man også har tegnet en ulykkesforsikring for sit barn. Hvis en elev, på grund af tankeløshed eller forsætlig vold, har forårsaget skade på bygninger eller inventar, kan skolen kræve erstatning.
Skade på elevernes medbragte ejendele som f.eks. mobiltelefoner eller computere skal også dækkes af forældrenes egen forsikring.
I forbindelse med lejrskoler til udlandet har skolen tegnet rejseforsikring for eleverne. Rejseforsikringen dækker ikke bagage.
Erstatning for skader
Eleven skal erstatte de skader, som eleven forvolder på skolens eller andres ejendom, bortset fra hændelige uheld. Hvis elevens forældres ansvarsforsikring ikke dækker, ellers hvis forældrene ikke har en sådan forsikring, forpligter forældrene sig til sammen med eleven at erstatte skader forvoldt af eleven.
Ved skader der skal udbedres af håndværkere, bruges skolens normale samarbejdspartnere.
Misligholdelse og bortvisning
Misligholdelse af skolens vilkår foreligger, hvis eleven eller elevens forældre overtræder skolens regler, undlader at efterkomme skolens påbud og anvisninger eller i øvrigt udviser en adfærd, som er uforegentlig med samarbejde og skolegangen.
Foreligger der grov eller gentagen misligholdelse kan skolen afbryde skolegangen og samarbejdet. En evt. afbrydelse vil altid ske med respekt for elevens omsorg og rettigheder.
Accept
Ved tilmelding til Tømmerup Friskole accepterer forældre/værge nævnte vilkår og forpligter sig samtidig til, i forening, at betale samtlige skyldige beløb i rette tid i henhold til vilkårene.
Vilkår for Tømmerup Friluftsbørnehave
Vilkår for Tømmerup Friluftsbørnehave
Tømmerup Friluftsbørnehave er en del af Tømmerup Fri- og Efterskole og er dermed en del af en “kombineret skole”. En skole der består af både Tømmerup Friskole, Tømmerup Efterskole og Tømmerup Friluftsbørnehave. Der går ca. 200 elever i friskolen, 94 elever i efterskolen og 42 børn i børnehaven.
Vi arbejder med stærke relationer mellem børn og personale og mellem forældre og personale. Dette gør vi blandt andet ved at være i en tæt, omsorgsfuld og nysgerrig dialog om barnet samt det fællesskab, som barnet indgår i.
Vores pædagogiske omdrejningspunkt er naturen. Vi er fokuserede på naturen som pædagogisk læringsrum og de muligheder og udfordringer for både børn og voksne, dette medfører.
Vi er en friluftsbørnehave, hvilket vil sige, at vi er udendørs så mange af åbningstimer som overhovedet muligt, hvilket kræver et tæt og konstruktivt forældresamarbejde.
Indmeldelse
Der betales et indmeldelsesgebyr til børnehaven. Indmeldelsesgebyret dækker også en evt. tilmelding til Tømmerup Friskole.
En plads på venteliste til børnehaven eller en optagelse i børnehaven giver ikke automatisk ret til en plads i friskolen. Ønsker man en plads i friskolen laves en særskilt indmeldelse.
Den aktuelle takst på indmeldelsesgebyret kan ses her: Åbnings[-]tider og pris
Takster
Der betales en månedlig takst for at gå i børnehaven.
Den aktuelle takst kan ses her: Åbnings[-]tider og pris
Forældrene har mulighed for at søge Kalundborg Kommune om økonomisk fripladstilskud efter reglerne herom.
Betaling
Betalingen sker via betalingsservice. Betalingen forfalder altid primo i måneden.
Udmeldelse
Udmeldelse af børnehaven sker skriftligt til kontoret, kontoret@tfe.dk, med én måneds varsel til udgangen af måneden.
Et barn udmeldes automatisk af børnehaven ultimo juli før skolestart i august.
Udmeldes et barn af børnehaven inden skolestart, frigives pladsen ikke i udmeldelsesperioden, medmindre børnehaven kompenseres for det kommunale tilskud i hele perioden.
Forældresamarbejde
Forældresamarbejdet en vigtig byggesten for at bygge bro mellem to vigtige livsrum for børnene – hjemmet og børnehaven. Et godt, trygt og tillidsfuldt og ressourcefyldt forældresamarbejde er fundamentet for vores fælles opgave med at danne børnene.
Udgangspunktet for forældresamarbejdet er et samarbejde hvor respekt, accept og konstruktiv dialog er en selvfølge.
I Tømmerup Friluftsbørnehave har vi en forventning om, at forældrene har lyst til at være en del af børnehavens hverdag. Dette kan komme til udtryk ved at tilbyde sin hjælp, deltage i vores traditionsfyldte sociale arrangementer samt ved at sætte sig grundigt ind i, hvad det vil sige at være barn – og forældre – i Tømmerup Friluftbørnehave.
Opsigelse
Ved restance i forældrebetalingen kan et barn opsiges fra sin plads i børnehaven. Opsigelse kan i sådanne tilfælde ske med en måneds varsel til en måneds udgang.
I ganske særlige tilfælde kan et barn opsiges fra en plads i børnehaven, hvis barn og eller forældrene modarbejder børnehavens formål og arbejdsmåde. Opsigelse kan i sådanne tilfælde ske med omgående virkning. Opsiges et barn med omgående virkning, refunderes forældrebetaling ikke, hverken helt eller delvist.
Accept
Ved tilmelding til Tømmerup Friluftsbørnehave accepterer forældre/værge nævnte vilkår og forpligter sig samtidig til, i forening, at betale samtlige skyldige beløb i rette tid i henhold til vilkårene.
Persondatapolitik, Tømmerup Friskole
PERSONDATA[-]POLITIK
Persondatapolitik for Tømmerup Fri- og Efterskole (fremover benævnt Tfe)
Senest ajourført 22.11.2024
Denne politik beskriver, hvilke personoplysninger, vi indsamler om besøgende på skolens hjemmeside, kommende og nuværende elever og deres forældre samt andre eksterne samarbejdspartnere. Den beskriver også, hvordan vi håndterer oplysningerne, hvem de deles med og hvornår de bliver slettet igen.
Politikken skal opfylde kravene til oplysning om behandling af personoplysninger i EU’s Forordning om beskyttelse af persondata (GDPR) 2016/679 af 27. april 2016, som er trådt i kraft 25. maj 2018, samt lov nr. 502 af 23. maj 2018.
1. Politikken gælder for følgende dataansvarlige organisation:
Tømmerup Fri- og Efterskole
Andaksvej 19, 4400 Kalundborg
59 50 72 99
kontor@tfe.dk
www.toemmerupfri.dk
Cvr.: 59 57 55 11
Hvis du har spørgsmål til persondatapolitikken, kan du rette henvendelse til:
Lars Allerup Jacobsen
Forstander
59 50 72 99
lj@tfe.dk
2. Behandlingsgrundlag for personoplysninger på Tfe
Afhængig af, om du blot besøger vores hjemmeside, overvejer at søge om optagelse som elev, eller er optaget som elev, behandler vi forskellige oplysninger om dig og eventuelt dine forældre.
Skolens lovgivningsmæssige hjemmel for at behandle oplysningerne er lov om frie grundskoler og de hertil knyttede regler og love, som fx lov om folkeskolen, lov om social service, m.fl.
Behandlingen af personoplysninger sker på baggrund af forordningens artikel 6 (almindelige oplysninger), artikel 9 (følsomme oplysninger) og artikel 87 (cpr.nr.).
3. Personoplysninger, som vi indhenter hos dig og behandler om dig:
3.1. Indmeldelse som kommende elev
Når forældre ansøger om en elevs optagelse på skolen, indsamler vi følgende oplysninger om eleven: Skoleår, klassetrin, navn, adresse, cpr. nummer, telefon, e-mail, nationalitet, evt. tidligere skole, nuværende klassetrin, samt forældrenes navn, adresse, e-mail, telefon, cpr.nr.
Når eleven er optaget og går på skolen, indsamler vi desuden følgende oplysninger: evt. karakterer, sygefravær, andet fravær, UNI-login, mv.
Særlige helbredsforhold, som forældrene evt. vælger at oplyse os om, behandles fortroligt. Det kan fx være allergier i forbindelse med kost, medicinkrævende sygdomme eller andre forhold, der skal tages særligt hensyn til. Indsamlingen af disse oplysninger sker med henvisning til GDPR artikel 9 litra a). Det vil sige, at du skal give samtykke til, at vi behandler oplysningerne.
Vi skal også bruge CPR-nr. af hensyn til indberetning til Undervisningsministeriet i forbindelse med statstilskud, samt Danmarks Statistik i forbindelse med lovpligtig uddannelsesstatistik.
Vi tager billeder og video fra offentlige arrangementer, hverdagen og begivenheder på skolen. Disse billeder bruger vi til at synliggøre skolens hverdag og undervisningstilbud. Herunder kan vi bruge billeder i markedsføringsøjemed. Det vil sige på trykte brochurer, på skolens hjemmeside, skolens årsskrift og på skolens profil på sociale medier. Ved optagelsen beder vi nye elever om samtykke til at offentliggøre billeder, hvor elever kan genkendes.
I det omfang, vi tager portrætbilleder, herunder klassebilleder eller skolefotos, beder vi om samtykke til at offentliggøre dem på intra.
3.2. Forældre
Når en elev er optaget på friskolen indsamler vi følgende almindelige oplysninger om forældremyndighedsindehavere: Navn, adresse, telefon, e-mail, kontakttelefon.
Desuden indsamler vi forældremyndighedsindehaveres CPR.-nr. til brug for adgang til forældreintra.
3.3. Besøgende på hjemmeside
Vi bruger cookies på hjemmesiden til at styre login samt indsamle webstatistik. En cookie er en tekstfil, der sendes fra vores server til din browser og lagres på din computers harddisk eller din mobile device. Cookies gør, at du mere effektivt og nemmere kan bruge hjemmesiden. Vi behandler ikke oplysninger om brugeradfærd på en måde, der kan kobles til enkeltpersoner. Du kan vælge at sige nej til cookies, men så vil hjemmesiden ikke fungere optimalt.
Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Vores partnere kan kombinere disse data med andre oplysninger, du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester. Betingelser fremgår af vores hjemmeside.
4. Personoplysninger om eleven, som vi indhenter hos andre end forældrene:
Iflg. GDPR Artikel 14, skal vi oplyse om, hvilke oplysninger, vi indsamler om vores elever og forældre hos andre. Vi indsamler først oplysninger hos andre, når barnet er optaget som elev på skolen. Vi beder om samtykke til at indhente oplysningerne i overensstemmelse med artikel 13.
4.1. Oplysninger fra tidligere eller nuværende skole/børnehave og PPR:
For at give eleven den bedste start og den bedste trivsel og for at sikre det bedste udgangspunkt for pædagogisk planlægning på vores skole, indhenter vi oplysninger fra nuværende og/eller forrige skole/børnehave og hvis relevant, hos PPR.
Hvis en elev aktuelt eller tidligere har været indstillet til støtte ved Pædagogisk-psykologisk rådgivning indhenter vi også denne vurdering. Forældre skal give samtykke hertil.
5. Sådan behandler vi oplysningerne:
5.1. Nødvendig behandling på skolen
Alle de oplysninger, vi behandler om elever, er nødvendige for at vi kan drive skolen og yde den nødvendige service og omsorg for hver enkelt.
De fleste almindelige oplysninger samt cpr-nr. indgår i skolens økonomiske administration. Det er oplysninger, vi deler med Undervisningsministeriet i forbindelse med indberetning af elevtal til beregning af tilskud.
Den pædagogiske administration omfatter fx indskrivning i klasser, valgfag og herunder udarbejdelse af opgaver, evalueringer, mv.
I skolens administration bruger vi systemerne Komit og Skoleadmin.
Vores uddannelsesvejleder behandler følgende oplysninger om elever i forbindelse med udarbejdelse af lovpligtige uddannelsesplaner og indberetning på optagelse.dk: Navn, cpr.nr. uni-login, adresse, tlf., e-mail, karakterer, uddannelsesønsker og parathedsvurdering. Derudover behandles følgende forældremyndighedsoplysninger: Navn, adresse, tlf. e-mail.
Skolens leder har adgang til alle oplysninger om elever. Øvrige medarbejdere har udelukkende adgang til for dem relevante oplysninger om eleven. Alle medarbejdere er omfattet af skolens persondatapolitik.
For de elever, som aflægger folkeskolens afgangsprøve i 9. kl. hos os, er vi forpligtet til at opbevare prøvebeviserne i 30 år.
5. 2. Deling med andre
Som nævnt i pkt. 5.1. deles oplysninger i forbindelse med skolens administration med de relevante myndigheder i det omfang, vi er lovgivningsmæssigt forpligtet hertil.
Vi bruger UNI-Login til skoleintra samt til log-in på en række platforme for digitale undervisningsmidler. Personoplysninger knyttet til UNI-Login er: Navn, klassetrin, alder, skolenavn, e-mail.
Særligt for UNI-Login og Ungedatabasen gælder det, at dataansvaret er reguleret i vejledningsloven, så det er de statsinstitutioner, kommuner, regioner eller selvejende institutioner, som behandler personoplysninger i de to it-systemer, der er dataansvarlige og STIL er databehandler. Reguleringen i vejledningsloven betyder, at der ikke skal indgås databehandleraftaler mellem de dataansvarlige og STIL som databehandler. STIL er i færd med at udarbejde bekendtgørelse på området. Alle interesserede kan henvende sig til skolens administration for gennemsyn af databehandleraftaler.
Ved studierejser, deler vi personoplysninger om eleven med rejsearrangøren. Disse oplysninger omfatter navn, adresse, køn, alder, pasnummer, forsikringsforhold, statsborgerskab, rejsedatoer og betalingsoplysninger.
5.3. Sletning
Når eleven forlader skolen, sletter vi senest ved årsskiftet alle oplysninger, som ikke er nødvendige at bevare af hensyn til dokumentation i forbindelse med regnskabsaflæggelsen, jf. regnskabsbekendtgørelsen nr. 1348 af 23. november 2016
Oplysninger til brug for regnskabsaflæggelsen slettes fem år efter afslutningen af det pågældende regnskabsår. Disse oplysninger omfatter: Navn, klassetrin, cpr-nr., betalingsoplysninger i forbindelse med skolegangen.
Oplysninger om elever på venteliste slettes senest ved udløb af den pågældendes skolepligtige alder.
Oplysninger om besøgende på vores hjemmeside slettes senest 2 år efter seneste besøg, jf cookie politik.
Afgangsprøvebeviser opbevares i 30 år, jf. pkt. 5.1.
6. De registreredes rettigheder
6.1. Indsigt
Som registreret har man ret til at få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler. Ved at skrive til os (på ovenstående adresse – se under pkt.1) kan man anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi har registreret, herunder de formål, som oplysningerne er indsamlet til. Vi vil efterkomme en indsigtsanmodning så hurtigt som muligt.
6.2. Berigtigelse og sletning
Man har ret til at anmode om korrektion, supplerende behandling, sletning eller blokering af de personoplysninger, vi behandler. Vi vil efterkomme anmodningen så hurtigt som muligt, i det omfang det er nødvendigt. Hvis vi ikke kan imødekomme anmodningen, kontakter vi dig.
6.3. Begrænsning af behandling
Alle har under særlige omstændigheder ret til at få begrænset behandlingen af personlige oplysninger. Kontakt os venligst, hvis du ønsker en begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger.
6.4. Dataportabilitet
Du har ret til at modtage dine personoplysninger (kun oplysninger vedrørende dig selv, som du selv har givet os) i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format (dataportabilitet).
6.5. Indsigelsesret
Du har ret til at bede os om ikke at behandle dine personlige oplysninger i de tilfælde, hvor behandlingen er baseret på artikel 6, stk. 1 (e) (opgave i samfundets interesse eller offentlig myndighedsudøvelse) eller artikel 6, stk. 1 (f) (legitim interesse). Du kan til enhver tid udøve retten til indsigelse ved at kontakte os.
6.6. Tilbagekaldelse af samtykke
Hvis behandlingen af personoplysninger er baseret på samtykke, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. Din tilbagetrækning påvirker ikke lovligheden af den behandling, der blev gennemført, før du trak dit samtykke tilbage. Kontakt os venligst, hvis du ønsker at tilbagekalde dit samtykke. Du skal være opmærksom på, at det i nogle tilfælde kan medføre, at dit barn ikke kan fortsætte som elev på skolen, hvis vi fx ikke må behandle oplysninger om dit barns helbred eller behov for faglig støtte, mv.
6.7. Eventuelle konsekvenser ved ikke at afgive personoplysninger
Såfremt du er forpligtet til at give oplysninger om dig selv eller dit barn til os, så vil det fremgå dér, hvor vi indsamler oplysningerne. Hvis du ikke vil afgive de personoplysninger, som vi beder om, så kan det have den konsekvens, at vi ikke kan optage dit barn som elev på skolen, jf. ovenfor under pkt. 6.6.
7. Sikkerhed
Skolens behandling af personoplysninger er underlagt vores IT- og Sikkerhedspolitik. Vores IT- og Sikkerhedspolitik indeholder ligeledes regler for gennemførelse af risikovurdering og konsekvensanalyse af eksisterende, samt nye eller ændrede behandlingsaktiviteter. Vi har implementeret interne regler og procedurer for opretholdelse af passende sikkerhed fra det tidspunkt, hvor vi indsamler personoplysninger frem til sletning, ligesom vi alene overlader vores behandling af personoplysninger til databehandlere, som opretholder et tilsvarende passende sikkerhedsniveau.
8. Klage til tilsynsmyndighed
Hvis du er utilfreds med vores behandling af dine personoplysninger, kan du klage til det danske datatilsyn:
Datatilsynet
Borgergade 28, 5. sal, 1300 København K.
Telefon 3319 3200
E-mail: dt@datatilsynet.dk
9. Opdatering af denne Politik
Tfe er forpligtet til at overholde de grundlæggende principper om beskyttelse af personoplysninger og databeskyttelse. Vi gennemgår derfor regelmæssigt denne politik for at holde den opdateret og i overensstemmelse med gældende principper og lovgivning. Denne Politik kan ændres uden varsel. Væsentlige ændringer af politikken vil blive offentliggjort på vores hjemmeside sammen med en opdateret version af politikken.
Eventuelle ændringer, vi måtte foretage i nærværende politik i fremtiden, vil blive offentliggjort på denne side og kan eventuelt blive meddelt dig via e-mail.
Dato for seneste opdatering af persondatapolitikken fremgår øverst på dokumentet.
Persondatepolitik, Tømmerup Friluftsbørnehave
PERSONDATAPOLITIK
Persondatapolitik for Tømmerup Friluftsbørnehave
Senest ajourført 10.11.2023.
Denne politik beskriver, hvilke personoplysninger, vi indsamler om besøgende på skolens/børnehavens hjemmeside, kommende og nuværende børnehavebørn og deres forældre samt andre eksterne samarbejdspartnere. Den beskriver også, hvordan vi håndterer oplysningerne, hvem de deles med og hvornår de bliver slettet igen.
Politikken skal opfylde kravene til oplysning om behandling af personoplysninger i EU’s Forordning om beskyttelse af persondata (GDPR) 2016/679 af 27. april 2016, som er trådt i kraft 25. maj 2018, samt lov nr. 502 af 23. maj 2018.
1. Politikken gælder for følgende dataansvarlige organisation:
Tømmerup Fri- og Efterskole
Andaksvej 19, 4400 Kalundborg
59 50 72 99
kontor@tfe.dk
www.toemmerupfri.dk
Cvr.: 59 57 55 11
Hvis du har spørgsmål til persondatapolitikken, kan du rette henvendelse til:
Lars Allerup Jacobsen
Forstander
59 50 72 99
lj@tfe.dk
2. Behandlingsgrundlag for personoplysninger i Tømmerup Friluftsbørnehave
Afhængig af, om man blot besøger vores hjemmeside, overvejer at søge om optagelse eller er optaget i børnehaven, behandler vi forskellige oplysninger om barnet og dets forældre.
Skolens lovgivningsmæssige hjemmel for at behandle oplysningerne er lov om daginstitutioner og de hertil knyttede regler og love, som fx lov om social service, m.fl.
Behandlingen af personoplysninger sker på baggrund af forordningens artikel 6 (almindelige oplysninger), artikel 9 (følsomme oplysninger) og artikel 87 (cpr.nr.).
3. Personoplysninger, som vi indhenter hos forældre:
3.1. Indmeldelse som kommende barn i børnehaven
Når forældre ansøger om et barns optagelse i børnehaven, indsamler vi følgende oplysninger om barnet: Navn, adresse og cpr. Nummer samt særlige helbredsforhold som fx allergier i forbindelse med kost, medicinkrævende sygdomme eller andre forhold, der skal tages særligt hensyn til.
Vi indsamler også oplysninger om, hvor barnet evt. tidligere er blevet passet.
Indsamlingen af disse oplysninger sker med henvisning til GDPR artikel 9 litra a). Det vil sige, at forældrene skal give samtykke til, at vi behandler oplysningerne.
Vi skal også bruge CPR-nr. af hensyn til indberetning til kommunale driftstakster.
Vi tager billeder og video fra offentlige arrangementer, hverdagen og begivenheder i børnehaven. Disse billeder bruger vi til at synliggøre børnehavens hverdag og undervisningstilbud. Herunder kan vi bruge billeder i markedsføringsøjemed. Det vil sige på trykte brochurer, på friskolens/børnehavens hjemmeside, skolens årsskrift og på børnehavens profil på sociale medier. Ved optagelsen beder vi nye forældre om samtykke til at offentliggøre billeder, hvor barnet kan genkendes.
I det omfang, vi tager portrætbilleder, herunder gruppebilleder, beder vi om samtykke til at offentliggøre dem på intra.
3.2. Forældre
Når et barn er optaget i børnehaven indsamler vi følgende almindelige oplysninger om forældremyndighedsindehavere: Navn, adresse, telefon, e-mail, kontakttelefon.
3.3. Besøgende på hjemmeside/webshop
Vi bruger cookies på hjemmesiden til at styre login samt indsamle webstatistik. En cookie er en tekstfil, der sendes fra vores server til din browser og lagres på din computers harddisk eller din mobile device. Cookies gør, at du mere effektivt og nemmere kan bruge hjemmesiden. Vi behandler ikke oplysninger om brugeradfærd på en måde, der kan kobles til enkeltpersoner. Du kan vælge at sige nej til cookies, men så vil hjemmesiden ikke fungere optimalt.
Vi bruger cookies til at tilpasse vores indhold og annoncer, til at vise dig funktioner til sociale medier og til at analysere vores trafik. Vi deler også oplysninger om din brug af vores website med vores partnere inden for sociale medier, annonceringspartnere og analysepartnere. Vores partnere kan kombinere disse data med andre oplysninger, du har givet dem, eller som de har indsamlet fra din brug af deres tjenester. Betingelser fremgår af vores hjemmeside.
4. Personoplysninger om barnet, som vi indhenter hos andre end forældrene:
Iflg. GDPR Artikel 14, skal vi oplyse om, hvilke oplysninger, vi indsamler om optagne børn og forældre hos andre. Vi indsamler først oplysninger hos andre, når barnet er optaget, men ikke nødvendigvis startet, i børnehaven. Vi beder om samtykke til at indhente oplysningerne i overensstemmelse med artikel 13.
4.1. Oplysninger fra tidligere eller nuværende børnehave, kommune eller PPR:
For at give barnet den bedste start og den bedste trivsel og for at sikre det bedste udgangspunkt for pædagogisk planlægning i vores børnehave, kan vi indhente oplysninger fra nuværende pasninsordning, fra den kommunale sprogpædagog og hvis relevant, hos Pædagogisk-Psykologisk Rådgivning (PPR).
Hvis et barn – aktuelt eller tidligere har været indstillet til støtte ved PPR – indhenter vi også denne vurdering. Forældre skal give samtykke til indhentelse af alle i kapitel 4.1. nævnte oplysninger.
5. Sådan behandler vi oplysningerne:
5.1. Nødvendig behandling i børnehaven
Alle de oplysninger, vi behandler om børnehavebørn, er nødvendige for at vi kan drive børnehaven og yde den nødvendige service og omsorg for hver enkelt barn.
De fleste almindelige oplysninger samt cpr-nr. indgår i børnehavens økonomiske administration. Det er oplysninger, vi deler med barnets hjemkommune i forbindelse med indberetning af børnetal til beregning af tilskud.
Den pædagogiske administration omfatter blandt andet stamkort for hvert enkelt barn, der er optaget i børnehaven samt indkrydsningsliste med angivelse af barnets fornavn. Stamkortet indeholder oplysninger i form af: Navn, adresse og cpr. Nummer samt særlige helbredsforhold som fx allergier i forbindelse med kost, medicinkrævende sygdomme eller andre forhold, der skal tages særligt hensyn til. Vi indsamler også oplysninger om, hvor barnet evt. tidligere er blevet passet.
I skolen og børnehavens administration bruger vi systemerne Komit og Skoleadmin.
Børnehavens leder og skolens forstander har adgang til alle oplysninger om barnet. Øvrige medarbejdere har udelukkende adgang til for dem relevante oplysninger om barnet. Alle medarbejdere er omfattet af arbejdspladsens persondatapolitik.
5. 2. Deling med andre
Som nævnt i pkt. 5.1. deles oplysninger i forbindelse med børnehavens administration med de relevante myndigheder i det omfang, vi er lovgivningsmæssigt forpligtet hertil.
5.3. Sletning
Når barnet har afsluttet børnehaven, sletter vi senest ved årsskiftet alle oplysninger, som ikke er nødvendige at bevare af hensyn til dokumentation i forbindelse med regnskabsaflæggelsen, jf. regnskabsbekendtgørelsen nr. 1348 af 23. november 2016.
Oplysninger til brug for regnskabsaflæggelsen slettes fem år efter afslutningen af det pågældende regnskabsår. Disse oplysninger omfatter: Navn, cpr-nr., betalingsoplysninger i forbindelse med barnets indskrivelse i børnehaven.
Oplysninger om børn på venteliste slettes senest når det pågældende barn når den skolepligtige alder.
Oplysninger om besøgende på vores hjemmeside slettes senest 2 år efter seneste besøg, jf cookie politik.
6. De registreredes rettigheder
6.1. Indsigt
Som registreret forældremyndighedsindehaver har man ret til at få indsigt i de personoplysninger, som vi behandler. Ved at skrive til os (på ovenstående adresse – se under pkt.1) kan man anmode om indsigt i de personoplysninger, som vi har registreret, herunder de formål, som oplysningerne er indsamlet til. Vi vil efterkomme en indsigtsanmodning så hurtigt som muligt.
Skolen kan tage et gebyr for dette arbejde. Dette skal være et rimeligt gebyr under hensyn til de administrative omkostninger ved at give de pågældende oplysninger. Datatilsynet skriver på deres hjemmeside, at den private dataansvarlige kan kræve 10 kr. for hver påbegyndt side, men at betalingen ikke kan overstige 200 kr.
Læs mere om dine rettigheder her.
6.2. Berigtigelse og sletning
Man har ret til at anmode om korrektion, supplerende behandling, sletning eller blokering af de personoplysninger, vi behandler. Vi vil efterkomme anmodningen så hurtigt som muligt, i det omfang det er nødvendigt. Hvis vi ikke kan imødekomme anmodningen, kontakter vi dig.
6.3. Begrænsning af behandling
Alle har under særlige omstændigheder ret til at få begrænset behandlingen af personlige oplysninger. Kontakt os venligst, hvis du ønsker en begrænsning af behandlingen af dine personoplysninger.
6.4. Dataportabilitet
Du har ret til at modtage dine personoplysninger (kun oplysninger vedrørende dig selv, som du selv har givet os) i et struktureret, almindeligt anvendt og maskinlæsbart format (dataportabilitet).
6.5. Indsigelsesret
Du har ret til at bede os om ikke at behandle dine personlige oplysninger i de tilfælde, hvor behandlingen er baseret på artikel 6, stk. 1 (e) (opgave i samfundets interesse eller offentlig myndighedsudøvelse) eller artikel 6, stk. 1 (f) (legitim interesse). Du kan til enhver tid udøve retten til indsigelse ved at kontakte os.
6.6. Tilbagekaldelse af samtykke
Hvis behandlingen af personoplysninger er baseret på samtykke, har du til enhver tid ret til at trække dit samtykke tilbage. Din tilbagetrækning påvirker ikke lovligheden af den behandling, der blev gennemført, før du trak dit samtykke tilbage. Kontakt os venligst, hvis du ønsker at tilbagekalde dit samtykke. Du skal være opmærksom på, at det i nogle tilfælde kan medføre, at dit barn ikke kan fortsætte som indskrevet i børnehaven, hvis vi fx ikke må behandle oplysninger om dit barns helbred eller behov for pædagogisk støtte, mv.
6.7. Eventuelle konsekvenser ved ikke at afgive personoplysninger
Såfremt du er forpligtet til at give oplysninger om dig selv eller dit barn til os, så vil det fremgå dér, hvor vi indsamler oplysningerne. Hvis du ikke vil afgive de personoplysninger, som vi beder om, så kan det have den konsekvens, at vi ikke kan optage dit barn i børnehaven, jf. ovenfor under pkt. 6.6.
7. Sikkerhed
Skolens behandling af personoplysninger er underlagt vores IT- og Sikkerhedspolitik. Vores IT- og Sikkerhedspolitik indeholder ligeledes regler for gennemførelse af risikovurdering og konsekvensanalyse af eksisterende, samt nye eller ændrede behandlingsaktiviteter. Vi har implementeret interne regler og procedurer for opretholdelse af passende sikkerhed fra det tidspunkt, hvor vi indsamler personoplysninger frem til sletning, ligesom vi alene overlader vores behandling af personoplysninger til databehandlere, som opretholder et tilsvarende passende sikkerhedsniveau.
8. Klage til tilsynsmyndighed
Hvis du er utilfreds med vores behandling af dine personoplysninger, kan du klage til det danske datatilsyn:
Datatilsynet
Borgergade 28, 5. sal, 1300 København K.
Telefon 3319 3200
E-mail: dt@datatilsynet.dk
9. Opdatering af denne Politik
Tømmerup Friluftsbørnehave er forpligtet til at overholde de grundlæggende principper om beskyttelse af personoplysninger og databeskyttelse. Vi gennemgår derfor regelmæssigt denne politik for at holde den opdateret og i overensstemmelse med gældende principper og lovgivning. Denne Politik kan ændres uden varsel. Væsentlige ændringer af politikken vil blive offentliggjort på vores hjemmeside sammen med en opdateret version af politikken.
Eventuelle ændringer, vi måtte foretage i nærværende politik i fremtiden, vil blive offentliggjort på denne side og kan eventuelt blive meddelt dig via e-mail.
Dato for seneste opdatering af persondatapolitikken fremgår øverst på dokumentet.